Hoge Raad wijst oproep-taxichauffeurs fors meer rechten toe
De Hoge Raad heeft een uitspraak gedaan, die grote invloed heeft op de beloning van taxichauffeurs die werken als oproepkracht (MUP’ers). Elke werkoproep binnen een 0-urencontract moet tenminste 3 uurlonen opleveren. Ook al duurde zo’n oproep wellicht zelfs maar een half uurtje. En wanneer tussen twee ritjes een tijdsbestek zit dat de in de onderneming gebruikelijke pauze overschrijdt, betreft de tweede oproep een nieuwe oproep. Daarvoor dient opnieuw het garantieloon van minimaal drie uur worden uitbetaald, ook als dan bepaalde uren ‘dubbel’ dienen te worden gerekend.
Dat heeft de Hoge Raad bepaald in een zaak van een taxichauffeur tegen haar werkgever. Deze regel geldt voor alle oproepkrachten met een contract van minder dan 15 uur per week. Het kan dus gebeuren dat een chauffeur zes oproepen krijgt, 7,5 uur rijtijd heeft, maar toch 6 x 3 = 18 uur uitbetaald dient te worden.
Leerlingenvervoer
Het was altijd al gebruikelijk dat taxichauffeurs minimaal drie uur loon kregen per oproep, ook als er maar 2,5 uur werk voor ze was. Tenzij de afspraken van tevoren vast lagen, zoals vaak bij leerlingenvervoer het geval is.
Maar door de uitspraak is er wel iets veranderd. Stel: de route leerlingenvervoer duurt 1 uur. De centrale vraagt de chauffeur om nog een ritje te doen, maar hij dient daarvoor wel anderhalf uur te wachten (langer dan gebruikelijk). Vervolgens rijdt hij het ritje van een half uur. In de oude situatie kreeg hij dan, als het goed is, 3 uur uitbetaald. Namelijk het garantieloon per oproep. Al zijn er een hoop bedrijven die gewoon 1,5 uur uitbetaalden als werkelijke rijtijd.
Exta oproep
Maar volgens de Hoge Raad geldt dat de chauffeur dan 4 uur loon krijgt. Namelijk de vaste route van 1 uur plus 3 uur voor het extra ritje (oproep). Rijdt hij anderhalf uur later nog een incidenteel ritje in opdracht van de centrale, moet daarvoor opnieuw 3 uur uitbetaald worden. Want dat is een nieuwe oproep. Hierdoor krijgt de chauffeur sommige uren ‘dubbel’ betaald.
“Werkgevers kunnen de cumulatie van aanspraken op garantieloon voorkomen door de werknemer voor een aaneengesloten periode op te roepen. Of door een arbeidsovereenkomst van meer dan 15 uur af te spreken. Of door de tijdstippen waarop de arbeid verricht moet worden vast te leggen”, stelt de Hoge Raad. “Als de behoefte aan werkzaamheden minder is dan verwacht, betalen zij de werknemer slechts éénmaal loon voor de wachttijd. Van overlap van gewerkte periodes is dan geen sprake.”
Vakbond
Vakbond CNV ziet de uitspraak als een grote overwinning. “Wij roepen alle taxibedrijven dan ook op om óf harde afspraken te maken over werktijden. Of om mensen een contract te geven van minimaal 15 uur”, zegt Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen.
Een andere optie volgens Van Rijssel is dat taxi-ondernemers de chauffeurs niet meer veel laten pauzeren tussen ritjes door. “Je zou ze in kunnen zetten om auto’s te wassen, of om te stofzuigen. Of wellicht ergens te laten posten. Want een nieuwe oproep, betekent opnieuw drie uur loon.”
Taxibedrijven
Hij is blij dat de rechten van de MUP’ers eindelijk goed vastgelegd zijn. “Het gebeurt regelmatig dat taxibedrijven niet eens de minimale drie uur per oproep uitbetalen. Dat wordt niet gecontroleerd, behalve door de chauffeur zelf. Maar die durft vaak niet te protesteren, omdat hij bang is dat zijn contract niet verlengd wordt.”
Taxichauffeurs die niet volgens bovenstaande regel uitbetaald zijn, kunnen volgens Van Rijssel nog tot 5 jaar later achterstallig loon terugvorderen. Althans, als hij dat met een juiste administratie, rittenstaten en loonstroken kan aantonen. Al zal dat wel in een juridisch gevecht ontaarden.
Werktijden
Van Rijssel: “CNV Vakmensen is ingenomen met de uitspraak van de Hoge Raad omdat langs deze weg werkgevers worden aangezet tot het ombouwen van los/vast- en nuluren-contracten richting contracten met vooraf bepaalde werktijden. Dat verschaft de werknemer een betere garantie op werk en inkomen.”
Bart Pals
Deze uitspraak heeft als gevolg, dat taxibedrijven geen ritten meer aannemen en steeds vaker nee gaan zeggen tegen klanten daar deze uitspraak alleen maar verliezers gaat opleveren voor de de ondernemer, chauffeur en klant, we leven in de omgekeerde wereld. Belastingfraude door buitenlanders etc dat kan hier maar gezond een onderneming voeren in dit land op een eerlijke manier wordt steeds moeilijker!
Gôh wat zijn we hier toch weer blij mee. Een taxibedrijf is een andersoortig bedrijf dan een regulier bedrijf. Wat ik daar mee bedoel is dat je nooit van te voren weet wat de dag gaat brengen en wat voor (spoed)ritten er komen. Heel veel oproepkrachten vinden het juist prettig om op deze basis te werken i.p.v. dat ze een contract van 15 uur hebben.
Tja Koos, dan komt het dus straks neer op het feit dat er alleen voor grote bedrijven nog werk is en dat de rest opgelost moet worden met freelance chauffeurs met eigen auto.
Dat is etzefde systeemals je in veel andere branches ziet gebeuren. Werkneers worden ontslagen en worden min of meer gedwongen om zelfstandig te worden terwijl ze dat vaak niet willen.
En wanneer zou dit moeten ingaan?
De uitspraak zal als gevolg hebben dat het taxibedrijf dit zal moeten doorberekenen aan de klant. Vooral als er een extra rit schoolvervoer of groepsvervoer door de klant wordt verzocht. Het is alleen de grote vraag of de klant dit accepteert gezien dit normaal maar een collectief tarief opbrengt. Dus zal men vaker nee moeten verkopen ten zei klant betaald.
Weet die hoge raad wel hoe een taxibedrijf ( vooral de kleinere )praktisch in elkaar steekt. Ben het helemaal met Koos Teunissen eens. Dan maar klanten laten staan en mensen bij ziekenhuizen laten wachten, ook al zit er een jaarurencontracter in de buurt,en iemand met een groter contract daar naar toe sturen. Dat scheelt bij mij twee uur uitbetalen.
Moe, dood moe wordt je van dit soort dingen. Gooi overal de boel maar op slot met regelgeving. Ik ga de Bulgaarse nationaliteit aanvragen.
Of om mensen een contract te geven van minimaal 15 uur”, zegt Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen.
Beste Tjitze , er zijn mensen die helemaal geen 15 uur willen hebben, weet je wel waar je het over hebt ?? Moeten we dan de flexibele kleintjes, die graag wat sociaal contact hebben maar thuis laten zitten ??
Goed over nagedacht over deze uitspraak, gooi de oogkleppen eens af !!
De wereld staat in z’n achteruit. Ondernemers MOETEN dus echt gaan ondernemen. Dat betekent inventief en creatief (in de positieve zin van het woord!) na gaan denken over invulling van het werk en inzet van medewerkers.
Veel chauffeurs zijn juist uiterst tevreden met de korte, flexibele inzet over en weer.
Waarom kun je nu niet gewoon afspraken maken waar werkgever en werknemer het gewoon over eens zijn? Goed voor de klant, de sfeer en de handel.
Heeft niets met uitbuiting te maken!
Nou, nu kom ik zeker geen uren meer tekort :-)
Waar ik nog niemand over gehoord heb is wat een klein ritje op een feestdag gaat kosten. Het is nu al zo dat ik als ik aan mn portemonnee denk met de feestdagen dicht moet,hoe meer werk,hoe meer verlies ! Dat wordt nu nog veel erger,ik kan mn klanten toch niet 2,5 keer het meterbedrag laten afrekenen om geen verlies te lijden ? Ik wordt gedwongen om zo vaak nee tegen werk te zeggen dat ik me afvraag waar ik in godsnaam nog mee bezig ben ?? Alle marge is verdampt ! Beste Tjitze,wat moet ik nu ?
Een mogelijke oplossing kan zijn om alleen chauffeurs te laten starten als freelancer en op provisie basis uit te betalen, goed oprijden is goed betalen en eventueel met een bonus!
Nederland is in diepe crisis maar Bedrijven die er nog iets van willen maken wordt het bloed onder de nagels vandaan gehaald door de Overheid. Bah je wordt er dood en Doodziek van . Laat ons toch met rust Overheid.
Och, elke ondernemer begint de dag met zich moed in te praten. Zal het vandaag eindelijk anders worden. Nee, elke dag lukt het wel weer iemand om hen te ondermijnen. Die ondernemer is toch wel een uniek soort mens en de grootste optimist in Nederland. Chapeau dames en heren.
Jeetje wat goed zeg deze maatregel. Wij ondernemers staan te juichen van plezier. Wat moet ik nu zeggen tegen een klant? U reserveert een rit van een uur maar u betaald 3 uur!! Oh dat is te duur nou dan laat ik me chauffeur lekker thuis zitten want zijn uitkering krijgt hij toch wel. Tja ik wil wel, me chauffeur wil wel, maar de regering wil het niet hebben.
Dus wie is hier nou lekker flexibel bezig?!?!?!?
Oja UWV jullie moeten nog meer werkelozen opleiden tot taxichauffeur!!
Lang leve de vakbonden!!! die weten de kleine ondernemer wel kapot te krijgen.
Overigens heb ik mijn chauffeurs geheel vrijwillig en in goed onderling overleg een kontrakt laten tekenen waarin zij zich akkoord verklaren met het feit dat ze soms voor een kortere periode kunnen worden ingezet dan de voorgeschreven 3 uur, en uitsluitend de gewerkte tijd krijgen uitebetaald,bij een oproep maak ik dat vooraf kenbaar, het staat ze dan vrij of ze wel of niet willen rijden.
Ooit, toen de flexwet van kracht werd, is dit ook aan de orde geweest. Kleine en middelgrote bedrijven zijn daardoor in het nauw gekomen bijv. door (toen nog) CNC-cotroles. Nu SF-taxi.
Daarna werd het minder streng gehandteerd maar nu is het weer terug.
Er is dus niets nieuws onder de zon alleen wordt het steeds slechter en hebben de bedrijven geen reserves meer.
Kortom… Dag kleine en middelgrote taxi bedrijven, de overheid heeft vakkundig de branche om zeep geholpen.
Hmmm… waar doe me dat geklaag ook al weer aan denken. O,ja ik weet het weer. “Het is niet eerlijk. Ikke ben klein en zij zijn groot…”.
Hoepel toch op Calimero’s…
waar slaat dat antwoord op John Janos?
de ondernemer wordt letterlijk uitgekleed door de overheid en de vakbonden,
of de bedrijven nu groot of klein zijn ze lijden er allemaal onder!
er moet gewoon een vakbond komen voor de taxiondernemers die tegen vakbonden zijn zoals cnv vakbond want de chaufeurs in loondienst worden er beter van ja maar de hardwerkende ondernemer die iets wil presteren en ook een boterham wil eten wordt zo nog meer gestraft!
@ danny cox
Volgens mij worden de chauffeurs al jaren uitgekleed.
Wanneer je voor je rechten opkomt word je als lastig beschouwd en trappen ze je het liefst eruit.
Alles slikken en voor de rest je kop houden is belangrijker dan goed je werk doen, lijkt het.
Misschien heb ik wel te veel negatieve ervaringen gehad met een aantal taxiondernemers de laatste 7 jaar.
Adrie,je hebt gelijk,ik kom helaas iets teveel chauffeurs tegen,die omdat er geen andere mogelijkheden zijn,noodgedwongen oproeper zijn,en die een gat in de lucht zullen springen bij een klein beetje financiele zekerheid van een contract van 15 of meer uren.en beste danny,wat is nou 15 uur op een hele werkweek,als je dat nog geen eens kan organiseren voor je mensen,moet je misschien stoppen met mensen voor je te laten rijden en als zzp zelf je eerlijke boterham bij elkaar gaan rijden.
Er zijn natuurlijk ook oproepchauffeurs die naast hun werk als taxichauffeur nog een anderen baan hebben, deze chauffeurs kunnen niet altijd gehoor geven aan een oproep. Stel ik geef die chauffeur een contract van 15 uur maar hij komt uiteindelijk niet verder als 12 uur werk doordat hij zelf een oproep niet heeft kunnen werken ivm zijn overige werkzaamheden? Moet ik hem dan alsnog aanvullen tot die 15 uur? Ben benieuwd of SFT hier op gaat controleren en hoe?
Het recht hebben op 3 uur loon per oproep bestaat al sinds de invoering van de flexwet.Nu weet iedereen waar hij aan toe is. Een aantal bedrijven nemen het niet zo nauw met de wet en regelgeving in Nederland en de cao. Voor deze bedrijven is het goed om te weten dat het niet naleven van de wet en de cao een dure hobby kan worden. Regel je zaken goed en maak duidelijke afspraken met je werknemers dan zal je weinig problemen ondervinden. Bescherming tegen willekeur van bedrijven is niet verkeerd.
Belbussen, Snorders en zo hebben hier lekker geen last van. Hun subsidie en
tarieven kunnen lekker laag blijven. Taxiondernemers worden stelselmatig de nek omgedraaid door hun onkosten zo hoog mogelijk te maken.
Tjitze van Rijssel, dat kan wel waar zijn, maar in de praktijk is het niet uitvoerbaar. Onze chauffeurs die ’s morgen en ’s middags een vaste route rijden, rijden nu ook als er een klant belt even naar de huisarts, apotheek of stationsrit van 10 min. In een dorp is er niet genoeg straattaxi en voor een rit van € 10,00 dan 3 uur verlonen is toch niet normaal, dus de klant is en wordt de dupe.
In de cao staat niet beschreven dat je een mupper per oproep 3 uur moet betalen. Sterker nog, als je een mupper moet betalen als een oproepkracht dan ben je volgens de wet verplicht deze oproepkracht na 3 oproepen een vast contract te geven. Een oproepkracht is wat anders als een mupper, dit alles is mij uitgelegd na een cao controle die ik heb gehad een aantal dagen geleden.
ben 44 jaar taxi chaffeur geweest ik heb gereden op proviesie ook vast loon maar wel de ene dag 5 uur de anderen dag 12 uur dat was elkaar in twee dagen 17 uur dus volgens de ondernemer 1 uur te kort de maand afgelopen was had je 10 uur tekort gewoon je maand loon maar je begon de volgende maand met 10 uur in de min
nu komt men met een verbetering voor de loon chauffeur geloof hier niks van naar 44 jaar ervaring heb ik dat wel geleerd dat je alleen betaald word als de ondernemer betaald word
Is elke maand 30 uur per week werken op een 0-uur contract dan wel normaal?
Na 3 0-uur contracten van een jaar voor 3 maanden in de www om dan weer terug te mogen keren om wederom 3x 0-uur contract van een jaar en wederom 30 uur per week te werken?
Kortom, waar een wil is, is ook een weg, helaas maken sommige werkgevers weldegelijk misbruik van de 0-uur contracten op de langere termijn.
0-uur contracten zijn nooit voor dit doel in de wet opgezet.